De jeugd van tegenwoordig en het bedrijfsleven: “Ze zijn lui, kijken niet op van hun smartphone en hebben eisen en eigenwijze praatjes.” Een greep uit de vooroordelen die oudere generaties en ook ondernemers hebben over de jeugd van tegenwoordig. Ze kwamen allemaal voorbij tijdens een bijeenkomst van netwerkorganisatie Ondernemend Emmen over de zogenaamde Generatie-Z, Gen-Z in hun spraak, de groep jongeren die geboren is kort na 2000. De generatie dus die nu vanuit een opleiding op de werkvloer verschijnt. Voor leidinggevenden en MKB-ondernemers is het vaak een uitdaging: hoe ga je met deze smartphone- en gamers-generatie om? Een voorschot: als ondernemer moet ook jij je aanpassen. De wereld verandert. Pas jij je niet aan, dan vis je achter het net.
Tijdens een bijeenkomst van het HRM Netwerk van Ondernemend Emmen gingen gastsprekers Merel Erdmann en Debbie Wannet uitgebreid in op de karakteristieken van Gen-Z, hun aanpak om een baan te zoeken en hun ontwikkeling op de werkvloer. Voor velen toch een eye-opener.
Het was de eerste in een serie bijeenkomsten dit jaar voor personeelsmanagers en ondernemers door Ondernemend Emmen over omgaan met Gen-Z in hun bedrijf en op de arbeidsmarkt.
Het belangrijkste verschil tussen de nieuwe medewerkers en eerdere generaties is het leven met social media en nu ook kunstmatige intelligentie (AI). De manier waarop jongeren informatie verzamelen en er mee omgaan is echt anders dan voorheen. Dat heeft gevolgen voor hoe zij naar een baan zoeken, ingewerkt moeten worden en zich laten overtuigen om bij een werkgever te blijven. Ze zijn digitaal meer dan vaardig maar tegelijkertijd onrustig, steeds op zoek. De beide deskundigen vertelden de ruim dertig personeelsmanagers van Emmense bedrijven dat beeld en bewegend beeld belangrijker wordt dan tekst bij bijvoorbeeld werving en inwerken. Maar ook dat persoonlijk contact onderhouden belangrijk blijft en luisteren naar wat de jongeren te zeggen hebben. Ze zijn vaak meer uitgesproken in hun opvattingen dan huidige medewerkers en hebben meer oog voor welzijn van zichzelf en anderen. Aandacht voor een duurzame wereld en werk met een breder doel dan alleen winst maken vinden ze belangrijk. En: doe dat niet alleen maar laat het ook zien. De beide deskundigen: “Open je voor deze generatie want ze brengen veel goeds: nieuwe inzichten, digitale behendigheid, een ondernemende geest en een grote bereidheid om te leren, geef ze ruimte en betrek ze. Andersom zijn zij ook zeker bereid om iets van de oudere generaties te leren. Nodig ze uit om even de smartphone weg te leggen bijvoorbeeld voor een verdiepend gesprek. “
Meer weten? Neem dan gerust contact op met de gastsprekers:
Merel Erdmann, merel@mployi.nl
Debbie Wannet, debbie.wannet@fygi.nl