Ondernemend Emmen krijgt een plaats als adviserend lid in het bestuur van de Duitse Stichting PRO-E233, de stichting die vanuit bedrijfsleven en regionale overheden in de regio’s Emsland en Cloppenburg de volledige verdubbeling van de weg Emmen-Cloppenburg aanjaagt. Ondernemend Emmen steunt samen met de andere ondernemersorganisaties in Zuid-Drenthe de verdubbeling van de drukke, gevaarlijke en ook voor de Noordelijke economie belangrijke weg.
In de regio Emsland en Cloppenburg is men erg blij met de steun, zo werd gezegd tijdens de jaarvergadering van de stichting in Herzlake. Zeker omdat er volgens bedrijfsleven en politiek in het gebied langs de weg, de komende tijd meer politieke en economische druk nodig is om de vaart in het project te houden. Dat heeft alles te maken met de veranderende politieke wind in Duitsland, nu de politieke aandacht van een nieuw te vormen en sterk groen gekleurde Duitse regering meer naar fietsroutes en openbaar vervoer in stedelijke gebieden lijkt te verschuiven ten koste van de verbetering van de infrastructuur in de regio, zo vreest PRO-E233.
De stichting gaat zich de komende tijd daarom nog nadrukkelijker profileren naar de politiek en actiever communiceren, om het belang van een vierbaans E233 voor de regionale economie en de werkgelegenheid tussen Meppel en Cloppenburg nog duidelijker te maken. En om de Duitse regering te houden aan al gemaakte afspraken met de regio. Steun vanuit de Nederlandse grensregio is daarbij zeer welkom, zo is gezegd.
De verdubbeling van de E233 bestaat uit acht deeltrajecten. Momenteel wordt door de Landkreise Emsland en Cloppenburg en het land Niedersachsen gezamenlijk gewerkt aan de laatste ambtelijke voorbereidingen voor het aanbesteden van de deeltrajecten 1 en 8 van de verdubbeling tussen de Autobahn A31 en de A1. Deze moeten eind 2022 gereed zijn. Het gaat dan om het deel vanaf de A31 tot en met Meppen – fase 1- en het deel tussen Cloppenburg en de Autobahn A1 – fase 8 – . Rondom de stad Cloppenburg is de E233 al vierbaans en zijn slechts kleinere aanpassingen noodzakelijk – fase 7 – .